Kakav je Vaš stil vožnje?

Pre početka, početak – Psihološki centar SELF je pokrenuo kampanju pod nazivom Psihološka čekaonica. Na raznim mestima gde je predviđeno čekanje (npr. aerodrom, autobuske stanice, lekarske ordinacije, frizerski saloni i sl.) nastojaćemo da Vam oplemenimo i skratimo vreme čekanja baveći se edukativnim temama iz oblasti psihologije na šaljiv način, ali uz podršku nauke. Prvi projekat je realizovan u saradnji sa našim prijateljima iz Autocentra Stojanov i bavi se temom ponašanja vozača u saobraćaju.

Ponašanje vozača u saobraćaju je vrlo složeno, jer uključuje reakcije na veliki broj istovremenih informacija u situacijama koje se stalno menjaju. Interesovanje kako nauke, tako i prakse za ovu temu ne čudi, imajući u vidu da ponašanje čoveka uzrokuje nezgode u preko 90% slučajeva (http://www.kbs.rs/sr/cinjenice). Od kvaliteta i brzine reagovanja vozača zavisiće njegova bezbednost i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Pitanje koje se može postaviti je da li specifičnost situacija u koje osoba dolazi dok vozi (npr. konflikti sa drugim osobama u saobraćaju i sl.) može isprovocirati ponašanja koja inače nisu karakteristična za osobu u drugim životnim situacijama, ili je stara izreka „čovek vozi kako živi“ odlika ponašanja tokom vožnje.

Jedan niz istraživanja sugeriše da je naše ponašanje tokom vožnje nezavisno od našeg ponašanja u drugim situacijama, dok drugi set istraživanja kaže daje naš stil vožnje odraz naše ličnosti u celini.

Test koji ste popunili u salonu automobila Stojanov (ukoliko niste u mogućnosti da u narednim danima svratite do salona Stojanov, a zanima vas da vidite i rešite test, možete ga preuzeti ovde) predstavlja ishod istraživanja sprovedenog u našoj populaciji. Pažljivom analizom, izdvojeno je nekoliko stilova vožnje koji se najčešće javljaju u Srbiji i u skladu su sa pretpostavkom da je vožnja odraz naše ličnosti u celini. Za potrebe naše saradnje sa Autocentrom Stojanov, mi smo ih nazvali BEZBEDNJAK, LADAN KAO ŠPRICER i FLOJD, dok bi zvanični nazivi ovih stilova bili Bezbedna vožnja, Staloženost pri vožnji i Razdražljivost pri vožnji.

BEZBEDNJAK ili Bezbedna vožnja podrazumeva odgovorno ponašanje vozača, koje uključuje poštovanje propisa, brigu o ispravnosti vozila, uverenje u vlastitu vozačku veštinu i pozitivan odnos prema vožnji. Visok rezultat na ovom stilu vožnje karakteriše osobe koje smatraju da voze dobro, sigurno i uživaju u vožnji. Ukoliko je ovo Vaš najviši rezultat, Vi se najverovatnije prijatno osećate tokom vožnje, i birate i velika i brza kola, da bi ugođaj bio potpun. Ovo su osobe koje vožnju doživljavaju kao relaksaciju ili izduvni ventil, a ne kao nužno zlo. Za sebe smatrate da ste spretni i da Vaša vožnja prija i Vašim saputnicima. U skladu sa pozitivnim stavom ka vožnji generalno, poštujete pravila u cilju odgovorne vožnje i ne pokazujete potrebu za izazovima u vožnji.

LADAN KAO ŠPRICER ili Staloženost pri vožnji procenjuje tendenciju ka dovođenju sebe u adrenalinske situacije u saobraćaju. Ovde je najverovatnije reč o osobama koje retko neplanski reaguju. Ako Vam je rezultat na ovom faktoru visok pretpostavljamo da ne volite velike brzine i da za Vas vožnja ne predstavlja vid takmičenja, što sa drugima, što sa samim sobom. Najverovatnije ste spremni da odložite svoje potrebe dok ne stignete na odrediše, tako da iako ste npr. gladni ili Vam je dosadno, ne biste jeli u kolima ili pričali mobilnim telefonom. Nastojite da Vaše ponašanje tokom vožnje bude bezbedno kako za Vas, tako i za ostale učesnike u saobraćaju.

FLOJD ili Razdražljivost pri vožnji ukazuje na osobu koju nije teško izbaciti iz takta. Najverovatnije Vam je karakteristična netrpeljivost prema biciklistima, penzionerima i ženama u saobraćaju, tj. prema onima za koje se prema važećim stereotipima smatra da usporavaju ili na određeni način ugrožavaju saobraćaj. Osobe koje postižu visok rezultat na ovom faktoru lako planu. Najverovatnije ovu grupu čine vozači kratkog fitilja koji pokazuju nisku frustracionu toleranciju uopšteno, pa i u saobraćaju. Grupa razdražljivih vozača najverovatnije ima potrebu za snažnim stimulacijama i pokazuju tendenciju ka ofanzivnom stilu vožnje. Osobe sa visokim rezultatom na ovom faktoru retko menjaju svoj stil vožnje, očekujući da se svi ostali učesnici saobraćaja prilagode njima.

Raduje nas Vaše interesovanje za psihologiju i vidimo se uskoro u nekoj novoj čekaonici.